XIII. ročník Krajské konference PPRCH

Europe/Prague
Pedagogická fakulta Olomouc

Pedagogická fakulta Olomouc

Žižkovo náměstí 5 Olomouc
Popis

XIII. ROČNÍK

„Krajské konference primární prevence rizikového chování pro metodiky prevence, výchovné poradce a další pedagogické pracovníky základních a středních škol“

MOŽNOSTI PRIMÁRNÍ PREVENCE 
PŘI BUDOVÁNÍ BEZPEČNÉHO PROSTŘEDÍ A PŘÁTELSKÉHO KLIMATU VE ŠKOLE

Cílem konference je zvyšovat kompetence a odbornost pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového chování. Díky tomu se udrží kvalita a efektivita preventivních aktivit, což bude mít příznivý dopad na žáky a studenty, jejichž spokojenost a zdraví je cílem nás všech zúčastněných.z

Letošní XIII. ročník konference se bude zabývat tématem bezpečí a dobrého klimatu ve školách. 

Organizováno

PhDr. Věra Neusar

    • 8:30 9:00
      Registrace v předsálí 30min
    • 9:00 9:30
      Úvodní slovo a aktuality v prevenci rizikového chování v auditoriu 30min

      Mgr. František Štefek (ředitel PPP a SPC OK)
      Mgr. Jana Havlíková (ministerský rada, odbor základního vzdělávání a mládeže, MŠMT ČR)
      RNDr. Aleš Jakubec, Ph.D. (člen Rady Olomouckého kraje, Krajský úřad Olomouckého kraje)
      Mgr. Miroslav Gajdůšek, MBA (vedoucí Odboru školství a mládeže krajského úřadu, Krajský úřad Olomouckého kraje)
      PhDr. Ladislav Spurný (krajský školský koordinátor primární prevence, Krajský úřad Olomouckého kraje)

    • 9:30 9:45
      Přestávka 15min
    • 9:45 12:00
      Dopolední blok: AUDITORIUM
      • 9:45
        KRIZE JE PŘÍLEŽITOST, NEŠTĚSTÍ JE VÝZVA 1h 15min

        Není to o tom „jestli“, je to o tom „kdy“. Neštěstí se děje a nevyhýbá se ani škole. Ať už se stane přímo v ní nebo lidem ze školy mimo ni. Může jít o tornádo, povodeň, ale také o nemoc, úraz, spáchaný trestný čin nebo úmrtí. Postoj školy a lidí v ní může výrazně pomoci i ublížit. Pojďme se podívat, co bychom měli a mohli dělat, co pomáhá, co naopak škodí.

        Přednášející: Mgr. David Dohnal, Mgr. Simona Dohnalová
      • 11:00
        SUPERVIZE DO ŠKOLY ANEB BUDEJEME BEZPEČNÉ KLIMA 1h

        V tomto příspěvku budou účastníci seznámeni se základními principy fungování supervize a jejími specifiky ve školním prostředí. Autorka má letité zkušenosti se supervizí ve školním prostředí: s učiteli, vedením škol, asistenty, školními družinami, školními poradenskými pracovišti, v poradnách i ústavní výchově. Zažila zavádění supervize, které vyústilo v mnohaletou pravidelnou spolupráci i případy, kdy se zavedení supervize vůbec nepodařilo. Příspěvek nabízí evidence based data o fungování supervize ve školách i příklady žité praxe. Zabývá se specifickými překážkami i benefity supervize ve škole. Klade si otázku, v čem může dlouhodobá supervize přispět k dobrému klimatu ve škole? Potřebují učitelé supervizi? Bojí se školství supervize? Bojí se supervizoři škol?

        Přednášející: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
    • 12:00 12:45
      Přestávka na oběd 45min

      Malé pohoštění formou rautu v předsálí auditoria.

    • 12:45 13:45
      Odpolední blok - WORKSHOPY: WORKSHOPY 1

      Workshopy budou probíhat ve čtyřech samostatných učebnách. V obou časech probíhají naprosto stejné workshopy. Početní limit účastníků je 25 osob na každý workshop, přihlašování probíhá při registraci v předsálí.

      • 12:45
        JAK NAKOPNOUT ŠKOLNÍ ROK ZMĚNOU MYŠLENÍ 1h

        Při začátku nového školního roku se společně podíváme na to, jak pomoci techniky utváření blízkého vztahu se žákem, budeme efektivně společně fungovat v krizových situacích, a i v momentech, kdy se ztrácí motivace studenta.
        Na workshopu zreflektujeme pohled na ustálenost našeho myšlení a nabídneme si techniky, jak se dostat z důlku vlastních domněnek k užitečným řešením situací. A stejně tak se budeme zabývat vším, co z našeho setkání vznikne. Co si odnesete: techniky, jak se napojit na žáky po prázdninách; uvědomění, že vzájemné napojení se ve třídě zvyšuje efektivitu práce žáků v průběhu školního roku; aktivní naladění na nový školní rok.

        Přednášející: Mgr. Petr Šobra
      • 12:45
        JAK SI NEVYROBIT PĚTKAŘE… 1h

        Hravý workshop s týmovou soutěží o čokoládu. Na podkladu pohodové aktivity si účastnici zvědomí některé naše mocné obranné mechanismy, které známe všichni, ale ve větší míře je zažívají právě žáci s opakovaným neúspěchem. Praxi společně shrneme do teoretického rámce a posdílíme návody, doporučení k přetržení zamotaného cyklu neúspěšných pokusů 5, 5, ... Workshop je možné vzít i jako inspiraci pro sborovnu – stmelování i učení zároveň.

        Přednášející: Mgr. Markéta Hlavsová
      • 12:45
        PEXESO JINAK 1h

        Kdo by neznal pexeso. Otáčíme obrázkové kartičky, snažíme si zapamatovat jejich umístění a najít tak kombinaci dvou stejných. Kdo najde více dvojic, vyhrál. Pexeso pomáhá rozvíjet zejména paměť a koncentraci. Pexeso je kompetitivní hra, při níž dva nebo více hráčů soutěží o prvenství. ...Ale! Dá se pexeso využít i jinak? Co takhle pro práci se třídou nebo s individuálním klientem? Musí být pexeso papírové? Můžeme jej hrát kooperativně? Přijďte se inspirovat, jak využít pexeso netradičním způsobem, jak si třeba vyrobit vlastní pexeso, jak jej využít pro rozvoj jiných dovedností a kompetencí, jako třeba komunikace, spolupráce a další.

        Přednášející: Mgr. Jitka Křečková, DiS.
      • 12:45
        PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY – SPECIFIKA KOMUNIKACE S ŽÁKEM 1h

        Máte podezření, že Váš žák či žákyně může mít obtíže s jídlem? Nejste si jisti, jak komunikovat se žákem/žákyní ohledně možných poruch příjmu potravy? Na workshopu se dozvíte, jak toto téma citlivě otevřít, jakým způsobem vést rozhovor a čeho se vyvarovat.

        Přednášející: Bc. Markéta Hermannová, Edu Anabell
      • 12:45
        REAKCE NA ÚTOK VE ŠKOLSKÉM ZAŘÍZENÍ 1h

        Obsahem přednášky bude úvod do problematiky aktivní útočník ve školském zařízení. Činnost a komunikace s Policií ČR po zahájení útoku. Zvládnutí útoku ve školském zařízení. Zásah Policie ČR v místě útoku a prevence útoku a jeho odhalení v přípravné fázi.

        Přednášející: plk. Mgr. Jan Grmolenský
      • 12:45
        ZÁSADY BEZPEČNÉHO VEDENÍ HER V KOLEKTIVU NA VLASTNÍ KŮŽI 1h
        Přednášející: Mgr. Aneta Viktorová
    • 13:45 14:00
      Přestávka 15min
    • 14:00 15:00
      Odpolední blok - WORKSHOPY: WORKSHOPY 2

      Workshopy budou probíhat ve čtyřech samostatných učebnách. V obou časech probíhají naprosto stejné workshopy. Početní limit účastníků je 25 osob na každý workshop, přihlašování probíhá při registraci v předsálí.

      • 14:00
        JAK NAKOPNOUT ŠKOLNÍ ROK ZMĚNOU MYŠLENÍ 1h

        Při začátku nového školního roku se společně podíváme na to, jak pomoci techniky utváření blízkého vztahu se žákem, budeme efektivně společně fungovat v krizových situacích, a i v momentech, kdy se ztrácí motivace studenta.
        Na workshopu zreflektujeme pohled na ustálenost našeho myšlení a nabídneme si techniky, jak se dostat z důlku vlastních domněnek k užitečným řešením situací. A stejně tak se budeme zabývat vším, co z našeho setkání vznikne. Co si odnesete: techniky, jak se napojit na žáky po prázdninách; uvědomění, že vzájemné napojení se ve třídě zvyšuje efektivitu práce žáků v průběhu školního roku; aktivní naladění na nový školní rok.

        Přednášející: Mgr. Petr Šobra
      • 14:00
        JAK SI NEVYROBIT PĚTKAŘE… 1h

        Hravý workshop s týmovou soutěží o čokoládu. Na podkladu pohodové aktivity si účastnici zvědomí některé naše mocné obranné mechanismy, které známe všichni, ale ve větší míře je zažívají právě žáci s opakovaným neúspěchem. Praxi společně shrneme do teoretického rámce a posdílíme návody, doporučení k přetržení zamotaného cyklu neúspěšných pokusů 5, 5, ... Workshop je možné vzít i jako inspiraci pro sborovnu – stmelování i učení zároveň.

        Přednášející: Mgr. Markéta Hlavsová
      • 14:00
        PEXESO JINAK 1h

        Kdo by neznal pexeso. Otáčíme obrázkové kartičky, snažíme si zapamatovat jejich umístění a najít tak kombinaci dvou stejných. Kdo najde více dvojic, vyhrál. Pexeso pomáhá rozvíjet zejména paměť a koncentraci. Pexeso je kompetitivní hra, při níž dva nebo více hráčů soutěží o prvenství. ...Ale! Dá se pexeso využít i jinak? Co takhle pro práci se třídou nebo s individuálním klientem? Musí být pexeso papírové? Můžeme jej hrát kooperativně? Přijďte se inspirovat, jak využít pexeso netradičním způsobem, jak si třeba vyrobit vlastní pexeso, jak jej využít pro rozvoj jiných dovedností a kompetencí, jako třeba komunikace, spolupráce a další.

        Přednášející: Mgr. Jitka Křečková, DiS.
      • 14:00
        PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY – SPECIFIKA KOMUNIKACE S ŽÁKEM 1h

        Máte podezření, že Váš žák či žákyně může mít obtíže s jídlem? Nejste si jisti, jak komunikovat se žákem/žákyní ohledně možných poruch příjmu potravy? Na workshopu se dozvíte, jak toto téma citlivě otevřít, jakým způsobem vést rozhovor a čeho se vyvarovat.

        Přednášející: Bc. Markéta Hermannová, Edu Anabell
      • 14:00
        REAKCE NA ÚTOK VE ŠKOLSKÉM ZAŘÍZENÍ 1h

        Obsahem přednášky bude úvod do problematiky aktivní útočník ve školském zařízení. Činnost a komunikace s Policií ČR po zahájení útoku. Zvládnutí útoku ve školském zařízení. Zásah Policie ČR v místě útoku a prevence útoku a jeho odhalení v přípravné fázi.

        Přednášející: plk. Mgr. Jan Grmolenský
      • 14:00
        ZÁSADY BEZPEČNÉHO VEDENÍ HER V KOLEKTIVU NA VLASTNÍ KŮŽI 1h
        Přednášející: Mgr. Aneta Viktorová